Geschreven artikelen en interviews

Foto van jurist Sabine Zentek

Jurist en onderzoeker Sabine Zentek over de vormentaal van het nazisme

Wat voor stijlen en ontwerpen werden er gedoogd en bevorderd in het "Derde Rijk"? Wie waren de belangrijke designers? Zijn hun ontwerpen "schuldig design"? In dit uitgebreide interview bespreekt Sabine Zentek haar onderzoek en deelt ze haar kijk op deze duistere periode uit de designgeschiedenis. Lees meer

Communicatiewetenschapper Nicholas O'Shaughnessy over de relatie tussen marketing en propaganda

Bestaan er verbanden tussen nazipropaganda en commerciële reclametechnieken of marketing? Communicatiewetenschapper Nicholas O'Shaughnessy denkt van wel. In dit interview legt hij uit hoe begrippen als design en marketing ons kunnen helpen om de misdaden van het naziregime - en de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog - beter te begrijpen. Lees meer

Modehistoricus Laura Kidd over de lange schaduw van nazi-uniformen

Terwijl nazimotieven na de oorlog in mainstream modeshows voorbijkomen, nemen ook extreemrechtse groeperingen elementen over in hun kleding, met propaganda en werving als doel. Modehistorica Laura Kidd beschrijft deze verontrustende trend en pleit ervoor om op een kritische, verantwoordelijke manier naar de invloed en geschiedenis van 'nazimode' te blijven kijken. Lees meer

Ontwerper en kunstenaar Caroline Sinders over de schuld van moderne ontwerpers

Ontwerpers waren op verschillende manieren betrokken bij de verwoestende nazidictatuur. Als we hun werk als ‘schuldig design’ beschouwen, wat betekent dat dan voor hedendaagse ontwerpers? Designonderzoeker, activist en kunstenaar Caroline Sinders onderzoekt de ethische verantwoordelijkheid van techdesigners in onze samenleving. Lees meer

Designkenner Steven Heller over de betekenis van het hakenkruis

Designauteur Steven Heller heeft onderzoek gedaan naar de rol van grafisch ontwerp in de dictatuur van Hitler. In dit interview vraagt hij zich af wat het hakenkruissymbool als schuldig ontwerp in onze tijd betekent. Kunnen we het ooit los zien van zijn gewelddadige geschiedenis? Lees meer

Gefilmde interviews

Textielwetenschapper Bärbel Schmidt over kleding in de concentratiekampen

Dit interview hoort bij object 3 | Kentekentabel

Historicus Tim Schanetzky over de welvaartspolitiek van de nazi's

Dit interview hoort bij object 4 | Volksradio

Radiokenner Hans Sarkowicz over geluid en radio als propagandamiddelen

Dit interview hoort bij object 4 | Volksradio

Beeldonderzoeker René Kok over het ontworpen imago van Hitler

Dit interview hoort bij object 5 | Postzegelvel

Onderzoeker Nina Lutz over massabijeenkomsten en filmpropaganda

Dit interview hoort bij object 6 | Propagandafilm

Conservator Sabine Witt over de Olympische fakkelloop

Dit interview hoort bij object 8 | Fakkelhouder

Historicus Natalie Scholz over het design van de Volkswagen Kever

Dit interview hoort bij object 10 | Volkswagen

Curator en onderzoeker Christoph Kreutzmüller over de verschrikkingen van de gele ster

Dit interview hoort bij object 12 | Gele ster

Architectuurhistoricus Karl R. Kegler over de vormgeving van het landschap

Dit interview hoort bij object 14 | Eikenboom

Museumdirecteur Kirsten John-Stucke over design en misdaad bij de SS

Dit interview hoort bij object 15 | Typemachine

Conservator Thomas Weißbrich over de vorm van de Stahlhelm

Dit interview hoort bij object 16 | Stahlhelm

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen.
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.