Het project 'Schuldig design' omvat naast een website ook een museumles voor scholen. Er zijn lessen beschikbaar voor de bovenbouw HAVO, VWO en voor het MBO. In de les gaat een museumdocent van Design Museum Den Bosch het gesprek aan met leerlingen, aan de hand van een selectie museale objecten en de website 'Schuldig design'.
De complexe rol van design in de nazidictatuur roept ongemakkelijke en ingewikkelde vragen op. We zijn gewend design als iets positiefs en vooruitstrevends te zien. Maar wat als design een regime dient dat stoelt op discriminatie, onderdrukking en geweld? Wat is de verantwoordelijkheid van de ontwerper in een dictatuur? Hoe analyseer je het ontwerp van propaganda? Zijn sommige ontwerpen zo besmet door hun misdadige gebruik, dat ze zélf schuldig zijn?
Deze vragen sluiten aan op materie waar leerlingen en studenten in hun lessen mee te maken krijgen; bij burgerschapsonderwijs en vakken als maatschappijleer en geschiedenis, maar bijvoorbeeld ook als onderdeel van hun ontwerpopleiding - wat is mijn verantwoordelijkheid, als ik straks ontwerper ben?
Bij de museumles Schuldig design gebruiken we strategieën om design te analyseren en te bevragen, ook wel bekend als Thinking routines. Deze strategieën helpen leerlingen om met kritische afstand te kijken naar zwaar beladen ontwerpen, die vanwege hun inzet in een genocidaal en extremistisch regime 'schuldig' zijn geworden.
Momenteel wordt de museumles verder ontwikkeld en getest bij verschillende scholen. Vanaf half januari 2024 zal de les te boeken zijn. Dat kan in het museum maar ook in de klas. Wil je meer informatie, neem dan contact op via educatie@designmuseum.nl.